■続・ネットコミュニティー
昨年の今頃、私がやっているオンラインゲームのプレイヤーのブログを巡回していて、ニコニコ動画の紹介があった。
紹介といっても、オンラインゲームがメンテナンス中でログインできない時はこのサイトを見てニコニコしてます程度のものだった。
実際に、ニコニコ動画を見た時、「これは凄い!これこそはWEB2.0だ!」とかなり興奮し、思わずほとんど音沙汰の無かった友人にも「こんなサイトがあるぞ」とメールしたのを覚えている。
しばらく間は、日々、のめりこむようにニコニコ動画を見て回っていたが、日々発見が続き、「これは凄い感」は、益々増大していくばかりだった。
驚く点はいろいろあったのだが、一番は素人の作った動画作品が、本人や他のクリエイターによるバージョンアップを受けてどんどん進化してい点だった。
進化の原動力はなんといっても、視聴者のコメントだとおもう。それに応えるようにクリエイターはバージョンアップや新作を作り出し、さらに視聴者のコメントに一喜一憂しながら活動を続ける。
まさに、コミュニティーがそこにあると感じ、ひとつの動画を中心に作者と顔の見えぬ他の視聴者たちと共に自分もコミュニティーの参画者であるという感覚に浸ることができる。
ほとんどゲームをやっていなかった私がオンラインゲームに嵌ってしまったのも、はやりそこにコミュニティーが存在し、プレイヤー同士の関係が新鮮で面白かったからといえる。オンラインゲームの場合は、ゲーム中で自分の想定したキャラクターを演じることができるという点も大きな面白みひとつである。
作品を投稿するわけではないが、ニコニコ動画ではコメントをつけることにより、ある意味キャラクターを演じることが可能だと思うし、その気になれば動画作品にて演じることもできる。
想えばこのブログもそうであるが、ウェブ上で情報発信をするという行為は、ある意味自分の思いを「演じている」といえるかもしれない。
ウェブ世界では匿名性であったり、実名であってもフェイスtoフェイスの直接的なコミュニケーションではないことから、リアル社会では、照れもあって言葉や行動にできないようなことでもできてしまい、それは脳に快感を与える行為なのだろう。
さらに、快感を覚えた人達が更なる快感や興奮を求めてウェブ世界を探索し、たどり着いた先で形成されるのコミュニティーは、同じ特定の情報(動画だったり、テーマだったり、ゲームだったり、場合によっては仕事だったりするかもしれない)「面白い」を感じる人達の集まりであるから、よりいっそうコアで刺激的ななコミュニティが形成されると思う。
「面白い情報」と「演じられる自分」と「演じている仲間」。ウェブ上で行われる、1対1でもなく、1対多でもなく、多対多の情報交換の場。
限定的な特定の情報をテーマとして集まったメンバーなので各々が一定の共通項も持ちつつも、多対多であるがゆえに、不確定要素は増大し、予想できない展開が多発するカオスなコミュニティー。
場合によっては、テーマを超越した展開が派生し、さらにあらたなコミュニティーが姿を表す。
多種多様な考え方、行動スタイルが混在するカオスな世界を受け入れ、そこから次々と新しい発想やクリエイティブな活動につながるコミュニティというのが、これからのウェブ世界で流行るのかもしれない。
■续·网络地方自治
团体 去年的这时候,巡回着我放的在线游戏的播放机的博客,笑嘻嘻地有动画的介绍。
虽说是介绍,在线游戏支持中不能进入的时候是看这个网站笑容满面的程度的东西。
实际,笑嘻嘻地看了动画的时候,「这个厉害!正是这个是WEB2.0!记着」相当兴奋,禁不住大部分音信没有的朋友也发邮件了「有这样的网站」的。
暂且间,每天,象向前倾一样地笑嘻嘻地游历着动画,不过,每天发现持续,「这不断厉害的感觉」,越发增大。
这个那个地有感到吃惊的点,不过,一号是外行制作了的动画作品,受到由于本人和其他的创作者的版本升级连续不断进化的点。
我想进化的原动力不管怎说,是收看者的评语。而且象响应一样地创作者做出版本升级和新作,更加收看者的评语一边一喜一忧一边持续活动。
确实,对与感到那里有团体,把一个动画做为中心作者和脸不可以看见的之外的收看者们一起自己也是团体的参与计划者这样的感觉能浸。
能说因为几乎没玩游戏的我掉进了在线游戏的,也兴旺在那里团体存在,播放机们的关系新鲜有趣。是在线游戏的情况,是游戏中扮演自己估计了的登场人物ru事能这样的点也是大的一个有趣。
并不是作品投稿,不过,想根据笑嘻嘻地动画加上评语的事,扮演某意义登场人物ru事可能,如果有那个心思动画作品演ru事也能。
认为ba这个博客也是那样,不过,在Web上做信息发信这样的行为,说不定能说某意义自己的所想「演着」。
从在Web世界是匿名性,即使是真名不是脸to脸直接的交流的事,现实社会,是对即使照射有的言词和行动不能象一样的事也能了,那个给(对)脑给予快感的行为吧。
我想是觉得说不定是以探索寻求记了并且,快感的人们更变成的快感和兴奋Web世界,好容易走到了前头形成团体,同样的特定的信息(动画,是题目,是游戏,根据场合的不同是工作)「有趣」的人们的集会,在更进一步核心刺激性的na地方自治团体形成。
「有趣的信息」「演们reru自己」「演的朋友」。在Web上被进行,1比1也没有,1对多也没有,多对多的信息交换的场。
因为因为是作为题目集聚了限制性的特定的信息的成员各々一定的共通项一边也持(有),是多对多的,未确定要素增大,不能预料的展开多发的混沌的团体。
根据场合的不同,超越了题目的展开派生,并且新的团体表示身姿。
多种多样的接受想法,行动风格混在一起的混沌的世界,叫说不定与从那里不断地新的构思和有创意的活动相连的地方自治团体,在今后的Web世界流行。
---------------------------
- Net of ..continuation.. - community
It went round the blog of the player of the online gaming that I was doing this time last year, and it introduced animation with a smile.
Not being possible to log it in while the online gaming was maintaining it even if it was said that it would introduce was the one of extent that saw this site and was smiling.
Actually, when you see animation with a smile「This is terrible. Only this is WEB2.0. 」The friend who becomes, gets excited, and has little communication instinctively also remembers having E-mailed , saying that "There will be such a site".
The discovery continues every day, and "This is a terrible feeling" has just increased more and more though animation is seen to give oneself up for a while every day with a smile and it turned.
The animation work that the amateur made received the upgrade by the person in question and other creators, it evolved fast, and the line point though there was variously point to be surprised.
After all, I think that the comment of the viewer of the mainspring of evolution. The creator keeps producing the upgrade and the new work, and acting while fluctuating between hopes and fears to the viewer's comment in addition like answering it.
Exactly, it is felt that the community is there, and can be soaked in the sense that I am those who participate about the community with other viewers who do not see his face with the author centering on one animation.
I who was hardly playing a game ask the online gaming because the relation of the player interesting it is fresh having put it away also has the community becoming popular there and it gets it. It is one. interest with big point that the character that I assumed can be performed while playing a game for the online gaming
When a certain meaning character can be performed by applying the comment, it thinks, and it is possible to perform it with the animation work in animation with a smile if becoming the nature though the work is not contributed.
The act of sending information on the web might be able to say, "Perform it" the meaning my of certain desire though this blog is also so if it thinks.
Because it is anonymity in the web world, and not communications of face to face immediate even if it is a real name, it is possible to do it is not possible even to do, and it might be acts of giving the brain pleasure in a real society to it is and the word and ..being possible to shine.. action.
In addition..have a good feeling..people..further..pleasure..excitement..web..world..search..reach at last..ahead..form..community..same..specific..information..animation..theme..game..according to circumstances..work..interesting..feel..people..gather..further..core..pungent..become..community..form..think.
"Interesting information", "Myself performed", and "Companion who is performing it". It is done on the web, and a couple of multi and ....multi vs... ..multi.. drinking.. place of the information exchange no couple 1 it either.
The variable increases, and the development that cannot be expected is ..chaos that happens frequently.. community though of each is constancy and common to paragraph because it is a member as the theme who gathers has limited, specific information. multi vs. multi
According to circumstances, development that transcends the theme derives, and, in addition, the community shows the appearance.
Various ideas and action styles might become popular and the connected community become popular in a new paradigm and a creative activity one after another in the web world of the future there.
コメント